Divadelní revue 34, 2023, n° 2
Divadelní revue 2/2023 – Druhé číslo Divadelní revue 2023 otevírá stať Vlasty Reittererové o uměleckých kontaktech a vztazích mezi Prahou a Vídní na počátku 20. století na příkladu jednoho z okruhů, kde se setkávali německo- a českojazyční umělci. Věnuje se rozdílům a shodám v přijímání moderních uměleckých směrů v obou městech (v hudbě, divadle a dílem také ve výtvarném umění), se zaměřením zejména k osobám Arnolda Schönberga, Alexandra Zemlinského a jejich pražských přátel. Pojítkem je osoba pražského fotografa a hudebního nadšence Otty Schlossera (1880–1942). Miroslav Lukáš se ve svém článku zabývá možnostmi počítačové podpory v historiografickém výzkumu divadla a snaží se poukázat na nutnost většího zapojování digitálních technologií do výzkumných procesů. Na příkladu mobility Eggenberských dvorních komediantů se zaměřuje na prostorové analýzy, které umožňují technologie GIS (geografické informační systémy) a jež přehledně sledují nejen pohyb, ale i sociální sítě divadelních společností. Frank Ziegler z Berlínské národní knihovny ve své studii přibližuje stav bádání o hudební a divadelní rodině von Weberově v Čechách a na Moravě. A Martin Nedbal z Kansaské univerzity přispěl studií o pražské recepci oper Christopha Willibalda Glucka v 19. století. Ukazuje, že byla silně ovlivněna politickými ideologiemi, konkrétně českým vlastenectvím a českým a německým nacionalismem. – Číslo je věnováno dlouholeté pracovnici Kabinetu pro studium českého divadla, jubilantce Jitce Ludvové, s níž Václav Petrbok pořídil i rozhovor čísla, a autorka přispěla vlastní bibliografií.
Petra Ježková & Berenika Zemanová
laudatio
Honza Petružela
editorial
studie
Vlasta ReittererováZ umělecké Prahy a Vídně na začátku 20. století
Frank Ziegler
Die Musiker- und Theaterfamilie von Weber in Böhmen und Mähren – eine Bestandsaufnahme zum gegenwärtigen Forschungsstand
Miroslav Lukáš
Počítačová podpora v divadelní historiografii s přihlédnutím k výzkumu mobility divadelních společností v 17. století
Martin Nedbal
Christoph Willibald Gluck’s Operas and National Politics in Nineteenth-Century Prague