Divadelní revue 34, 2023, n° 1
Divadelní revue 1/2023 – První číslo Divadelní revue přináší dvě pojednání o divadle a dramatu první poloviny 20. století. – Julie Pšenička se v příspěvku „K Machovovu scénickému pojetí lidové ho tance. Od Lašských tanců k londýnské Prodané nevěstě“ nejen na příkladu válečné inscenace Smetanovy Prodané nevěsty v Sadler's Wells Opera zamýšlí nad etnografickými podněty domácí meziválečné avantgardy, které od třicátých let for movaly přístup Saši Machova. Pokouší se rozšířit povědomí o Machovových avantgardních zkušenostech s lidovými tanci o impulzy, s nimiž se setkal v anglickém prostředí v období let 1943–1945 a které přispěly k formování jeho vize moderního českého baletu v poválečných letech. – Přestože se dramatik Robert Saudek (1880 Kolín – 1935 Londýn) zapsal do dobového divadelního dění nejedním dílem s bezprostředním ohlasem, v historických pojednáních téměř absentuje, a to jak v německém, tak v českém pohledu. Cílem stati literárního historika Michala Topora z Institutu pro studium literatury je rekonstrukce divadelní stránky Saudkovy kariéry; ta není primárně motivována ani tak přesvědčením o estetické hodnotě autorova divadelního díla, jako spíše možnostmi, které se otevírají pro diferencovanější pochopení celku jeho kariéry a jejího (středo)evropského kontextu. Sleduje Saudkův pohyb mezi experimenty, které rozvinuly jeho rané úvahy ke hře Revoluce na gymnáziu, a následně autorův vstup do sfér komerčního, zejména veseloherního divadla od Vídně po Hamburk. – Rozhovor čísla s dramaturgem a pedagogem Miloslavem Klímou připravili Zdeněk A. Tichý a Jan Hančil. V recenzní rubrice najdete příspěvky Dalibora Turečka a Otto Drexlera k aktuálním knižním přírůstkům české teatrologie a Aleš Kolařík podává zprávu o olomouckém sympoziu z podzimu 2022 věnovaném českému divadelnímu teoretikovi Janu Roubalovi.
Honza Petružela
Editorial
studie
Julie PšeničkaK Machovovu scénickému pojetí lidové ho tance. Od Lašských tanců k londýnské Prodané nevěstě
Michal Topor
Robert Saudek v divadelních souvislostech
rozhovor
s dramaturgem, a pedagogem Miloslavem Klímou: …co víc dramaturg potřebuje? (Zdeněk A. Tichý a Jan Hančil)recenze
Dalibor TurečekSeznam a fakta, aneb Užitečnost heuristiky (Václav Štěpán – Markéta Trávníčková: Stavovské divadlo 1824–1862: českojazyčný repertoár I–II )
Otto Drexler
O té „naší“ avantgardě (Andrea Jochmanová – Ladislava Petišková: Osvobozené divadlo: na vlnách Devětsilu)
výběr z nových knih (prosinec 2022 – červen 2023)
zprávy
Milan StrotzerZa horizonty divadla (Roubalovské sympozium, 18. listopadu 2022, Centrum pro výzkum performativity při KDFS FF UP, Olomouc)